60 Gestió Preventiva
La Gestió de la Prevenció a Salesians està subjecta als requeriments legals sobre seguretat i salut en el treball, per a facilitar l'aplicació de la s'han redactat un seguit de documents, normes internes, que són d'aplicació a tots els centres de la Inspectoria:
- Pla de Prevenció [M60]. Descriu com ens organitzem a SALESIANS per a garantir la seguretat i salut dels treballadors i quines són les responsabilitats dels diferents quadres directius i dels treballadors. És aprovat pel Consell Inspectorial. El Pla de Prevenció es complementa amb un registre INS-R600, on es recull el llistat de les nostres cases i, de cadascuna, si el titular ha assumit personalment les funcions prevenetives, si està adscrita al servei de Prevenció mancomunat o si s'ha encarregat la protecció de la salut dels treballadors a empreses externes. També s'indica quines cases estan sotmeses a auditoria periòdica de la seva activitat preventiva. Al final del llistat es detallen les excepcions, els centres de treball (CCC) que s'exclouen del nostre model de gestió preventiva. El personatge clau a la nostra organització preventiva és l'administrador de cada centre; les seves funcions es descriuen a la instrucció INS-I600.
- Procediments [P62 a P79]. Son la traslació de la llei a la nostra organització. Els aprova l'Ecònom Inspectorial i són d'obligat compliment. Les seves temàtiques corresponen als epígrafs que apareixen al menú de l'esquerra. Quan cal, els procediments es complementen amb Instruccions [I600 a I790], breus documents on es s'explica com aplicar els procediments corresponents.
- Registres [R600 a R799] Com diu el seu nom, són els documents que deixen constància de l'activitat desenvolupada. Poden ser informes tècnics, comprovants de revisions, comunicats d'accidents... i són complimentats per les persones implicades en cada cas. Van des de l'R600, llista de centres de treball, que s'actualitza diversos cops a l'any fins al R799 Memòria anual de l'activitat preventiva, on es fa un resum de l'activitat a SALESIANS per a la millora de les condicions de treball. Els registres se solen recollir sobre formuaris propis de SALESIANS o de l'administració i els codifiquem segons els nostre sistema de gestió documental.
Procediments, instruccions, registres, estan sempre en format electrònic (PDF o equivalent) per a facilitar la consulta i evitar la paperassa. La numeració dels diferents documents intenta ser coherent. Així, per exemple, les instruccions i registres que deriven dels Plans d'Autoprotecció o d'Emergència [P66] venen codificats com I661 i R660, R663,... etc.
La gestió de la prevenció es revisa continuadament, a través del seguiment que fan l'Ecònom Inspectorial i les direccions dels centres així com els Comitès de Seguretat i Salut on hi participen representants de les direccions i dels treballadors. Cada quatre anys la gestió és sotmesa a auditoria externa per part d'una empresa especialitzada.
La planificació preventiva anual [R680] la memòria anual de l'activitat preventiva [R799] i els informes de les auditories externes [R795] estan a disposició del Consell Inspectorial, de les respectives direccions locals, dels representants legals dels treballadors i de l'autoritat laboral.