72 Supervisió preventiva
El mandat de prevenir els riscos afecta a totes les activitats sense excepció. La seqüència és:
Identificar els possibles riscos i evitar-los
Avaluar els riscos que no es puguin evitar
Planificar accions que minimitzin els riscos que no es poden evitar.
Optar sempre per proteccions col·lectives, només si resten riscos no protegits, aplicar proteccions individuals (EPIs).
Formar, informar i senyalitzar
Les avaluacions de riscos dels centres responen al que la llei anomena "avaluació inicial de riscos" i inclouen les activitats habituals per lloc de treball. La resta d'activitats necessiten d'una avaluació específica dels riscos i, en determinats casos, d'una supervisió. En aquest procediment es recullen 3 d'aquestes situacions i s'explica el seu desenvolupament.
PERMISOS DE TREBALL (R763)
El permís de treball és un document que signen l'ordenant dels treball (en general, administrador o titular), qui els fa i, en cas necessari, el supervisor. Garanteix el compromís dels signants per les condicions per a fer els treballs: dates i horari per fer els treballs, equips de protecció, extintors, supervisor i qualsevol altre condició necessària per a poder fer els treballs. Fora d'aquestes condicions pactades el treball s'ha d'aturar inmediatament.
S'aplica quan la naturalesa dels riscos per a les persones o bens requereix de mesures de control. Cal permís, si més no, per als treballs següents:
Treballs de tall i soldatge.
Treballs sobre cobertes dels edificis, excepte en terrats protegits per barana (mínim 90 cm)
Treballs amb risc greu de caiguda d’alçada, inclosos treballs en bastides per sobre 2,5 m.
Treballs en espais confinats (petits espais amb aport d’aire limitat)
Treballs elèctrics en tensió (indiferentment a baix o alt voltatge).
Quan es signi un contracte per a treballs que incloguin activitats com les descrites es farà constar la necessitat d’obtenir el permís de treball (veure R761).
RECURSOS PREVENTIUS
Els recursos preventius son tècnics en prevenció, amb qualificació mínima de nivell bàsic, que supervisen la realització de treballs d’especial risc com ara:
Treballs amb risc especialment greu de caiguda d’altura (com ara els treballs en teulats amb ús d’arnés de protecció anticaigudes).
Treballs amb risc de colgament o esfondrament (com ara treball en rasses).
Quan s’usin màquines perilloses sense marcatge CE i la protecció de l’operari no estigui prou garantida tot i les adaptacions efectuades.
Treball en espais confinats (pous, galeries i altres espais amb aport d'aire limitat).
Treballs amb risc d’ofec per immersió.
Maniobres de maquinària mòbil.
Descàrrega de materials pesants.
Els recursos preventius son, en general, persones pertanyents a l'empresa que fa els treballs. Així, si els treballadors afectats són de SALESIANS, el recurs preventiu podrà ser l'administrador, un delegat de Prevenció o un membre del sPRL. Quan els treballs els fa una o més empreses externes el recurs preventiu serà un treballador de l'empresa contractista principal. En qualsevol cas ha d'haver una acta de nomenament per escrit. Si el recurs abandona el lloc de treball, aquests s'han d'aturar immediatament.
COORDINACIÓ DE SEGURETAT I SALUT
En cas de treballs de construcció on intervinguin dos o més empreses cal designar un Coordinador de Seguretat i Salut que garanteixi que els treballs es fan d'acord a la planificació preventiva i eviti conflictes de seguretat entre les empreses o amb tercers.
El Coordinador de Seguretat i Salut ha de ser enginyer o arquitecte (indistintament superiors o tècnics) i amb formació en Prevenció.
L'acta de nomenament ha de signar-la el promotor de l'obra (en general Titular o Ecònom Inspectorial) i ha de deixar registre per escrit de les seves actuacions, al llibre d'incidències de l'obra. Reben còpia d'aquests informes: l'Ecònom, el Titular, l'administrador, els representants de les empreses participants i el servei de Prevenció de Salesians.